workplace-1245776_640

3 elementy stawania się Prawdziwym Autorytetem

Autorytet, to ktoś taki, kto pociąga innych. Nie popycha (czyli zmusza), ale pociąga, czyli ludzie po prostu CHCĄ za nim iść. Taki ktoś inspiruje. Czy nie chcielibyście być kimś takim? Oto trzy elementy, które posiada każdy autorytet.

 

1. Przykład

Autorytet to ktoś, kto jest dla nas przykładem. Chcemy być taki jak on/ona, ponieważ autorytet pracuje nad sobą, wie jak się zachować w wielu sytuacjach i zawsze coś wymyśli. Autorytet nie jest idealny, ale ciągle pracuje na sobą i inni to widzą.  Najważniejszym wymiarem bycia przykładem jest właśnie element pracy nad sobą. Autorytet to nie jest osoba bez wad, ale to taka osoba, która nad tymi wadami pracuje i każdego dnia stara się być coraz lepsza.

 

2. Przyjaciel

Bycie autorytetem, to nie tylko bycie przykładem. Pewnie znacie wielu ludzi, którzy są dla Was w jakimś stopniu przykładem, ale wcale nie chcecie być tacy jako on/ona, ponieważ, np. ta osoba nie dba o swoje relacje, traktuje innych instrumentalnie, nie słucha innych. Prawdziwy autorytet słucha innych, jest otwarty na potrzeby innych i dostrzega je. To jest ktoś, z kim chcemy przebywać, po prostu go lubimy. Może się wydawać, że np. szef w pracy nie może być jednocześnie szefem i przyjacielem, ale wcale tak nie jest. Prawdziwy szef dba o swoich pracowników, dostrzega ich potrzeby i na nie odpowiada. Przecież każda największa firma zbudowała swój potencjał właśnie na oddanych pracownikach. Bycie przyjacielem nie oznacza nadmiernego spoufalania się, czy kolesiostwa. Bycie przyjacielem to po prostu troska o innych.

 

3. Ekspert

Trzecim wymiarem, który bardzo nas pociąga i fascynuje to bycie ekspertem i specjalistą w tym czym się zajmujesz. Bardzo lubimy i bardzo pociągają nas ludzie, którzy czymś się fascynują, mają jakąś pasję, są w czymś znawcami i specjalistami, można z nimi o czymś pogadać. Tak naprawdę nie ważne czymś się zajmujesz, ponieważ tak naprawdę wszystko może być ciekawe i fascynujące, nawet jeśli Twoja praca wydaje Ci się nudna. Na przykład, jeśli pracujesz w szatni i Twoja praca polega na przyjmowaniu i wydawaniu ubrań zawsze możesz „nadać” ciekawość tej pracy, np. analizując sposoby podawania płaszczy i ich związki z wyglądem osób, możesz określić typy osób zostawiających ubrania, możesz stworzyć wykresy częstotliwości ilości ubrań w szatni (co może mieć np. duże znaczenie ekonomiczne dla Twojego pracodawcy przy zatrudnianiu pracowników w szatni), możesz napisać o tym humorystyczną powieść (albo wręcz obyczajową opisującą trud, który widzisz codziennie na twarzach osób, które zostawiają ubrania), możesz wreszcie zostać blogerem modowym, który analizuje trendy modowe na podstawie tego jakie rodzaje ubrań są zostawiane (na pewno bardzo zdziwiłoby Cię ilu ludzi z zaciekawieniem czytałoby Twojego bloga). Pewnie nie pomyśleliście o tym, że zwykła praca w szatni może być tak fascynująca :).

 

Co o tym sądzicie? Czy dodalibyście coś jeszcze do definicji autorytetu? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach. Zapraszamy również na nasz kurs dotyczący budowania prawdziwego autorytetu i autentycznej komunikacji, w którym szerzej i w bardziej praktyczny sposób rozwijamy treści zawarte w tym wpisie.

 

Drukuj

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *