heartsickness-428103_640

[Lekcja 3/14] Jak rozwiązywać konflikty. Wszystkie strony wygrywają

W każdej, nawet najlepszej relacji miedzy ludźmi zawsze mogą pojawić się konflikty. Kiedy potrafimy je rozwiązywać nie musimy się ich bać, ani chorobliwie unikać zamiatając różne sprawy pod przysłowiowy dywan. W tej lekcji przedstawię Wam ciekawy, uniwersalny sposób, na rozwiązywanie konfliktów pomiędzy ludźmi.

 

 

1. Zmniejsz emocje

Bardzo często pierwszym etapem w rozwiązywaniu konfliktów powinno być zmniejszenie emocji. Może zanim zaczniemy rozmowę konflikcie zrobić wspólnie coś przyjemnego, np. powspominać sukcesy, pójść do kina, powiedzieć komplement, pograć w siatkówkę, pobawić się w jakąś grę (oczywiście z żoną będziesz wykonywał inne wspólne czynności niż z szefem w pracy). Nie traktujmy tej aktywności jako ucieczki od problemu, ale jako pewnego rodzaju przygotowanie. Jeśli poziom negatywnych emocji w relacji będzie zbyt duży nie uda się nam konstruktywnie rozwiązać problemu. Więcej o radzeniu sobie z emocjami powiedzieliśmy w poprzedniej lekcji.

 

 

2. Pamiętaj i przypominaj o podejściu wygrana – wygrana

Podejdź do rozwiązywania konfliktu z myślą o tym, że nie może to być okazja do pokazania komuś kogo nie lubisz swojej wyższości (podejście wygrana – przegrana, ja zyskuje, on traci). Przy rozwiązywaniu każdego konfliktu warto podchodzić do każdej ze stron z przekonaniem, że każda strona w jakiś sposób „ma rację”. Nie oznacza to, że będziemy akceptować negatywne zachowania męża, czy dziecka, twierdząc, że ma rację, ale postaramy się zrozumieć o co mu chodzi, czy może np. doświadcza trudności w relacjach w pracy lub w szkole i przynosi je do domu, bądź na odwrót: swoje trudności z domu przynosi do szkoły lub pracy, może właśnie kogoś rzuciła dziewczyna i gniew na nią przenosi na inne dziewczyny w zespole, a może osoba powodująca konflikty ma inne uwarunkowania, o których nie wiemy.

 

  • Podręcznik - Jak Uczyć SkutecznościChcesz budować prawdziwe długofalowe relacje i uczyć tego innych?

    Chcesz uczyć innych współpracy i dobrego życia z ludźmi?

    Chcesz być dla innych prawdziwym autorytetem?

    ZOBACZ PODRĘCZNIK

 

3. Podejdź do konfliktu indywidualnie

Zacznij rozwiązywanie konfliktu do osobistej rozmowy. Zapytaj o co chodzi drugiej osobie, co się wydarzyło w jej przekonaniu, zapoznaj się ze sprawą, poznaj potrzeby drugiej osoby. Może wielki konflikt pomiędzy wami wynika po prostu z jakiegoś drobnego nieporozumienia, a nakręciły go negatywne wzajemne emocje? Może wystarczy jedynie wyjaśnić to nieporozumienie? Na pewno ważne jest po prostu zapoznać się z tym, co myśli każda ze stron.

Bardzo ciekawym ćwiczeniem jakie możecie tutaj wykonać, jest chmurka TOC, czyli zastanowienie się jakie potrzeby leżą u podłoża żądań każdej ze stron, a następnie wyprowadzenie z tych potrzeb wspólnego celu, np.:

pobierz arkusz pdf, docx

 

 

4. Rozmawiajcie o faktach

Wiadomo, że w trakcie rozwiązywania konfliktu pojawią się emocje, dlatego jednym ze sposobów ich redukowania i po prostu rzeczowego rozwiązywania konfliktu jest rozmowa tylko o faktach i zachowaniach, a nie opiniach i cechach. Np. jeśli ktoś mówi: „Bo Kaśka jest zawsze taka wyniosła i wywyższa się nad innych”, poproś o podanie konkretnych zachowań, które by o tym świadczyły, np. „Wczoraj Kasia powiedziała, że z takimi niskimi osobami jak ja, ona nie będzie rozmawiać”. Takie podejście do tematu przeciwdziała również wzajemnemu obrażaniu się adwersarzy i opisuje to co się wydarzyło (z czym wszyscy powinni się zgodzić), a nie opinie (w kwestii której strony konfliktu mogą być podzieleni).

 

 

5. Opracujcie i zrealizujecie wspólne rozwiązanie

Kiedy już zdiagnozujemy i opiszemy nasz problem (bo to konflikt jest problemem, a nie ta druga storna – a my niestety tak często myślimy), należy przystąpić do jego rozwiązywania. Pytamy wtedy: „jakie mamy pomysły na rozwiązanie naszego problemu?”, „czy masz jakieś pomysły?”. Zapisujemy kilka pomysłów, a następnie krytycznie się im przyglądamy i wybieramy rozwiązanie, które będzie dobre dla wszystkich stron. Ważne jest również wzajemne przeproszenie się i zobowiązanie do realizacji powziętego rozwiązania.

 

 

6. Systematyczne budowanie dobrej relacji i dobrej komunikacji

Oczywiście lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego najlepszą drogą do rozwiązywania konfliktów w jakiejkolwiek relacji jest ich zapobieganie, a najlepszym zapobieganiem konfliktów jest systematyczne budowanie wspólnej relacji i komunikacji, wspólny ambitny cel, dobry podział zadań i wzajemne przestrzeganie ustalonych wspólnie zasad. Jeśli nasza relacja (np. małżeńska, rodzinna, a nawet relacja na linii sprzedawca-klient) będzie miała ambitny cel, którego realizacja będzie sprawiała wszystkim radość i będzie wykorzystywała ich talenty (dobry podział zadań), to nawet jeśli w naszej relacji będą pojawiać się jakieś nieporozumienia, to będą szybko rozwiązywane, bo wspólny cel będzie ku temu dawał siłę motywacyjną.

Takie podejście pozwala nam również zauważyć, że naprawdę ważne sprawy są ważne, a niekoniecznie pilne. My niestety przez pilność konfliktu (duże emocje, presja czasu, itp.) nadajemy mu dużą ważność i zresztą słusznie czynimy, ponieważ kiedy pali się pożar trzeba go gasić. Pamiętajmy jednak o tym, że oczywiście lepiej do tego pożaru w ogóle nie doprowadzić, systematycznie (bez tak zwanej „spiny”) budując naszą relację.

Macierz Eisenhowera, czasami zwana również Coveya, ponieważ została spopularyzowana dzięki jego książce: 7 nawyków skutecznego działania.

 

Zadanie na najbliższe dwa dni
Za dwa dni otrzymasz następną lekcję kursu. Do tego czasu zachęcamy Cię do wykonania następującego zadania:

Czy jesteś z kimś w jakimś konflikcie? Czy macie jakieś niewyjaśnione sprawy? Korzystając z informacji przedstawionych w tej lekcji podejmij się rozwiązania tego konfliktu.

Jeśli nie masz możliwości jego rozwiązania, to przynajmniej wypełnij arkusz z 3. punktu lekcji wchodząc w rolę drugiej strony konfliktu i próbując ją zrozumieć -> wtedy Tobie będzie łatwiej podchodzić do całej sytuacji.

 

Czy masz jakieś inne pomysły na rozwiązywanie konfliktów? Zapraszam do dyskusji w komentarzach.

 

Przegląd kursu Jak Budować Dobre Relacje:

Lekcja 1. Jak budować relacje oparte na wdzięczności
Lekcja 2. Jak radzić sobie z emocjami w relacjach. Przebaczenie
Lekcja 3. Jak rozwiązywać konflikty. Wszystkie strony wygrywają
Lekcja 4. Jak budować dobrą komunikację
Lekcja 5. 7 fundamentów relacji w rodzinie
Lekcja 6. Wychowanie szczęśliwego dziecka
Lekcja 7. Zarządzanie finansami a relacje
Lekcja 8. Rodzinny i przyjacielski biznes
Lekcja 9. Relacje i role w zespołach. Kompas Talentów
Lekcja 10. Motywowanie i inspirowanie siebie i innych
Lekcja 11. Po co i jak budować relacje sąsiedzkie
Lekcja 12. Relacje a zmiana społeczna
Lekcja 13. Budowanie związków opartych na synergii
14. Kup kurs Prawdziwe Relacje i wesprzyj projekt

 

Drukuj

3 thoughts to “[Lekcja 3/14] Jak rozwiązywać konflikty. Wszystkie strony wygrywają”

  1. Uważam, że przede wszystkim ważne jest, aby skonfliktowane osoby w ogóle zechciały podjąć ze sobą dialog , mający na celu rozwiązanie problemu – bez wzajemnego obwiniania się lub bezwzględnie obwiniania drugiej osoby. Takie sytuacje często spotyka się w szkole wśród dzieci.

  2. Jeżeli jestem z kimś w konflikcie ,to ostatnią rzeczą, na jaką mam ochotę, jest robienie wspólnie czegoś przyjemnego..:(
    Ja bym jeszcze dodała, że źródłem wielu konfliktów są nasze oczekiwania. Wiąże się to z pkt 3. Druga osoba również ma oczekiwania, a czasem jeśli chodzi o potrzeby, to może być tak, że nie jesteśmy ich świadomi..
    Pozdrawiam

  3. Kto pracuje lub obcuje z ludzmi ten wie: konflikty sa i będą i niestety pojawiają się. Niekiedy zawodzi dialog pomiedzy dwaoma osobami, emocje, charakter. Ważne by nie uciekać od tematu a starć się podejść i rozwiązać go jeszcze raz. Pozdrawiam 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *