football-1623074_640

[Lekcja 9/14] Relacje i role w zespołach. Kompas talentów

W temacie budowania dobrych relacji z innymi ważna jest również znajomość prawidłowości jakie rządzą naszym funkcjonowaniem w zespołach, czyli grupach ludzi nakierowanych na cel. Taki zespół tworzymy oczywiście z naszymi kolegami i koleżankami w pracy, ale również możemy go tworzyć razem z naszymi najbliższymi, kiedy mamy do podjęcia jakieś zadanie. W dzisiejszej lekcji opowiemy nieco o tym.

 

Funkcjonując w zespole obejmujemy w nimi różne role. Czasami te role wynikają z naszych funkcji, tzn. kiedy zostaniemy mianowani na jakieś stanowisko, np. lidera zespołu, a czasami wynikają one z tego jacy jesteśmy (czyli naszych cech osobowości, talentów, pragnień, wartości, itp.). Z pierwszym typem „obejmowania” ról zespołowych spotykamy się raczej w środowisku pracy, natomiast z drugim raczej w grupach nieformalnych, np. w naszej rodzinie lub wśród przyjaciół.

Oczywiście idealna sytuacja to taka, w której nasza rola czy funkcja w zespole, którą pełnimy była zgodna z tym jacy jesteśmy, na co zresztą zwraca się coraz większą uwagę np. w procesie rekrutacji do pracy.

 

Literatura opisuje wiele pomysłów i koncepcji dotyczących tego jak ludzie funkcjonują w grupach i zespołach. Jeśli Cię to bardziej interesuje nieco informacji na ten temat przybliżyliśmy w opisie naszego Kompasu Talentów, natomiast tutaj chcemy zaprezentować nasze autorskie podejście do roli zespołowych.

 

Podejście to opisaliśmy na 3 wymiarach:

Rozpoczęcie działania (Inicjatywa) – Podtrzymywanie działania

Niektórzy z nas lubią rozpoczynać nowe działania, inicjować i zapraszać do tego innych. Za to inni wolą sumiennie podtrzymywać wykonywane zadania i nie są dobrymi wizjonerami. Oczywiście obydwa te podejścia można połączyć.

Nastawienia na zadania – Nastawienie na relacje

Niektórzy z nas przy działaniu nastawieni są na wykonanie zadania, dla nich liczy się wynik, natomiast dla innych ważniejsze są relacje i dobre samopoczucie członków zespołu. Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, żeby obydwie te postawy połączyć.

Spontaniczność – Rozwaga

Ten wymiar dotyczy tego, że niektórzy ludzie wolą bardziej kierować się w swoim działaniu „serce”, czyli emocjami, reagują bardziej spontanicznie i w sposób mniej przemyślany, natomiast inni są bardziej rozważni, lubią wszystko przemyśleć i przeanalizować.

 

 

Chcesz budować prawdziwe długofalowe relacje i uczyć tego innych?

Chcesz uczyć innych współpracy i dobrego życia z ludźmi?

Chcesz być dla innych prawdziwym autorytetem?

ZOBACZ PODRĘCZNIK

 

 

Jak zauważyłeś może być tak, że ktoś scharakteryzuje siebie jako osobę, którą opisują obydwa krańce tych wymiarów, a więc tak naprawdę możemy wyróżnić 6 właściwości, pod względem których może być opisany każdy z nas:
– Nastawienie na relacje (Relacje)
– Nastawienie na zadanie (Zadaniowość)
– Nastawienie na rozpoczynanie działania (Inicjatywa)
– Nastawienie na podtrzymywanie działania (Podtrzymywanie)
– Nastawienie na impulsywność, intuicję, emocje (Spontaniczność)
– Nastawienie na rozwagę (Rozwaga)

 

 

Teraz możemy wykonać pewnego rodzaju intelektualną rozrywkę polegającą na nazwaniu odpowiednich kombinacji najwyższych wyników tych skal. To znaczy, np. osobę, która jednocześnie nastawiona jest na relacje i jednocześnie na spontaniczność możemy nazwać Inspiratorem. Oczywiście możemy rozmawiać o tym, co to znaczy „inspirować”, ale zapewne większość z nas zgodzi się ze stwierdzeniem, że Inspirator, to ktoś nastawiony na relacje (inni ludzie są dla niego ważni), a jednocześnie jest w nim coś spontanicznego. Tutaj zaproponowaliśmy takie nazwanie tych ról:

 

Taką koncepcję funkcjonowania w zespołach wykorzystaliśmy do stworzenia naszego Kompasu Telentów, dzięki któremu możesz sprawdzić jakie są Twoje mocne strony w relacjach zespołowych i dzięki temu np. lepiej planować podział zadań lub zabiegać o otrzymanie zadań zgodnych z Twoimi predyspozycjami.

 

Pamiętaj jednak, że od tego jaki jesteś (o czym w jakieś części powie Ci badanie kompasem) ważniejsze jest to, jaki/a chcesz być i do czego dążysz. Ludzie potrafią przekraczać swoje uwarunkowania osobiste, kiedy naprawdę im na czymś zależy, o czym piszemy w kursie o talentach i planowaniu przyszłości Dwa Proste Kroki do Prawdziwej Radości. Dlatego pamiętaj, że Kompas to nie wyrocznia, która powie Ci jak masz się zachowywać. Badanie pozwoli Ci jedynie zebrać i podsumować wiedzę o sobie, ale co już z tym zrobisz, zależy od Ciebie. Więcej o tym jak zrobiliśmy Kompas Talentów znajdziesz tutaj.

 

Dlaczego w ogóle o tym mówimy?

Poruszamy ten temat dlatego, ponieważ kluczem do budowania dobrych relacji zespołowych jest (poza oczywiście tym wszystkim tym, o czym mówimy w czasie kursu) dobre rozpoznanie swojego optymalnego sposobu funkcjonowania w grupie. Jeśli znajdziesz swój sposób i swoją rolę, która będzie Ci pasowała, to Twoja praca w zespole będzie wydajniejsza, sprawiająca Ci więcej satysfakcji, a Twój zespół będzie osiągał lepsze rezultaty. Oczywiście pamiętaj, że Twój sposób funkcjonowania w dużej mierze zależy od Ciebie i możesz go zmieniać.

 

Zadanie na najbliższe dwa dni
Za dwa dni otrzymasz następną lekcję kursu. Do tego czasu zachęcamy Cię do wykonania następującego zadania:

Wykonaj badanie Kompasem Talentów. Zastanów się na ile wynik jest zgodny z tym co o sobie myślisz.

Może chcesz coś zmienić w swoim funkcjonowaniu?

Może którejś ze swoich pozytywnych cech nie wykorzystujesz?

 

Jeśli interesuje Cię temat pracy z grupą, a więc jesteś np. nauczycielem, trenerem, wychowawcą, działaczem społecznym, animatorem, menadżerem zespołu, kierownikiem, itp. to zapraszamy Cię na darmowy kurs Jak Skutecznie Pracować z Grupą i Klasą, w którego przygotowaniu nasz zespół brał bardzo aktywny udział. Kurs znajdziesz tutaj.

Sprawdź swoje talenty za pomocą Kompasu Talentów

 

Czy masz jakieś przemyślenia po dzisiejszej lekcji? Zapraszamy do komentowania.

 

Przegląd kursu Jak Zbudować Dobre Relacje z Innymi:

Lekcja 6. Wychowanie szczęśliwego dziecka
Lekcja 7. Zarządzanie finansami a relacje
Lekcja 8. Rodzinny i przyjacielski biznes
Lekcja 9. Relacje i role w zespołach. Kompas Talentów
Lekcja 10. Motywowanie i inspirowanie siebie i innych
Lekcja 11. Po co i jak budować relacje sąsiedzkie
Lekcja 12. Relacje a zmiana społeczna
Lekcja 13. Budowanie związków opartych na synergii

14. Kup kurs Przwdziwe Relacje i wesprzyj projekt

 

Drukuj

One thought to “[Lekcja 9/14] Relacje i role w zespołach. Kompas talentów”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *